Wiemy, że w ostatnim czasie do Pracodawców docierały różne, często sprzeczne, informacje związane z kolejnymi wersjami tarczy i zakresem ich oddziaływania na szeroko rozumiane prawo pracy i możliwość korzystania z dofinansowania z FGŚP.
Porządkując to medialne zamieszanie, poniżej kilka faktów.
Prace nad przepisami określanymi pierwotnie jako Tarcza 4.0 przyspieszyły – te rozwiązania zaczęły obowiązywać od 16 maja. Natomiast na dłuższy w miejscu stanęły prace nad regulacjami pierwotnie określanymi medialnie jako Tarcza 3.0. 22 maja pojawił się projekt Tarczy 4.0.
TARCZA | USTAWA | SZCZEGÓŁY |
Tarcza 1.0 | Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych z dnia 02.03.2020 r. tzw. „Ustawa COVID” | Pierwsze rozwiązania związane z przeciwdziałaniem COVID – 19; m.in. dofinansowanie z FGŚP, wsparcie od Starosty itd. |
Tarcza 2.0 | Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 | Nowelizacja wcześniejszych ustaw w tym Ustawy COVID tzw. Tarczy 1.0 (rozszerzenie zakresu Tarczy 1.0. + wprowadzenie nowych rozwiązań). |
Tarcza 3.0. (wcześniej określana jako 4.0.) | Ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 – obowiązująca od 16 maja | Nowelizacja wcześniejszych ustaw w tym Ustawy COVID tzw. Tarczy 1.0 (rozszerzenie zakresu Tarczy 1.0. + wprowadzenie nowych rozwiązań). Uwaga: z punktu widzenia dofinansowań do wynagrodzeń brak istotnych zmian. Wprowadzono m.in. potwierdzenie możliwości zastosowania rozwiązań z Tarczy 1.0 dla cudzoziemców; zmianę limitów potrąceń z wynagrodzeń pracowników, którzy mają na utrzymaniu członka rodziny nieosiągającego dochodu; rozszerzenie kręgu podmiotów korzystających ze zwolnienia z ZUS za kwiecień i maj. |
Tarcza 4.0 (wcześniej określana jako 3.0) | 22.05 pojawił się rządowy projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Kolejne posiedzenie Sejmu, którym możliwe są prace nad ww. projektem zaplanowane jest na 27.05 | Planowany zakres regulacji wg. projektu na 22.05 – m.in.: możliwość uzyskania dofinansowania z FGŚP bez wprowadzenia przestoju/obniżonego czasu pracy; doprecyzowanie zasad pracy zdalnej;zmiany dot. zasiłków opiekuńczych;możliwość udzielenia pracownikowi urlopu bez jego zgody;wprowadzenie limitu odpraw/odszkodowań;możliwość zawieszenia ZFSS w porozumieniu z ZZ;możliwość wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji;możliwość obniżenia etatu/wprowadzenia przestoju w zw z Covid na okres do 6 miesięcy w razie istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń w zw. z Covid; Szczegółowe informacje o zapowiadanych zmianach w ramach Tarczy 4.0 w osobnym wpisie na www.prawokoronawirus.pl |
Tarcza finansowa PFR | brak ustawy => regulamin/podręcznik PFR | Instrumenty wspierające bieżącą płynność finansową przedsiębiorców – niezwiązana bezpośrednio z ochroną miejsc pracy |
AUTORZY
Anna Chrobot
Partner | Adwokat
anna.chrobot@olesinski.com
+48 604 127 482
Lucyna Brayshaw
Partner | Radca prawny
lucyna.brayshaw@olesinski.com
+48 666 036 959
Ludmiła Łuczak
Manager | Radca prawny
ludmila.luczak@olesinski.com
+48 602 721 249